the fountain

Nu kommer nästa recention och den kommer att vara på en annan av mina favoritfilmer: The Fountain.
Mannen som har gjort filmen är Daren Aronofsky (Requiem for a dream, The wrestler). Några av dom som medverkar i den är Hugh Jackman och Rachel Weisz.

Filmen har igentligen tre handlingar, fast dom är spelade av nästan samma skådespelare och i olika tider. Den ena utspelar sig i 1500-talets Spanien. Där får Tomas (Hugh Jackman) i uppdrag att hitta livets träd av Spaniens  drottning (Rachel Weisz). Hon i sin tur hotas av the inquisitor som vill ta över makten i landet.
Den andra hanlingen utspelar sig i nutid. Där försöker Tommy (Hugh Jackman) desperat att hitta ett botemedel mot hans frus (Rachel Weisz) cancer.
Den tredje utspelar sig år 2500 i rymden. Den delen av filmen är en av dom delar som är svårats och förklara. Tom (Hugh Jackman) färdas med ett slags "rymdskepp" med ett döende träd mot en döende stjärna.



En grej som kan vara lite intresant att veta är att den här filmen nästan inte blev av. Fårn början var det tänkt att Brad Pitt och Cate Blanchett som skulle spela huvudrollerna. Men ett par veckor innan som skulle började spela in så hoppade Brad Pitt av för att göra Troy. Så filmen ble inställd. Men några år senare tog Aronofsky tag i filmen igen och den här gången gick det bättre. Fast hans budget blev halverad så han fick "bara" 35 miljoner dollar att röra sig med.

När jag beskrev handlingen så skrev jag att att framtids biten var en av flera delar som var svåra att förklara. Jag gjorde det för att det helt enkelt finns mycket i den här filmen som är väldigt svårt att förklara. Jag kan både älska och hata den typen av filmer. Oftast så hatar jag dom mer eller mindre efter första gången jag har sett dom, för att jag inte försår vad det var jag såg. Detta var ingen undantag. Men efter att jag hade sett den ett par gånger till så blev det en av mina favoritfilmer.

Andledningen till att jag hittade den här filmen var musiken. Den är en väldigt skicklig kompositör som heter Clint Mansell som har gjort den. Han brukar jobba med Aronofsky ganska mycket och har gjort musiken till flera av hans filmer. Jag var inne på youtube och lyssnade på soundtracks som han hade gjort, och så hittatde jag en låt från den här filmen (se nedan vilken).Jag tyckte att den lät så himmla awesome så jag var tvungen att se filmen, och det ångrar jag inte att jag gjorde.

Så om du vill se en lite annorlunda film och inte en typisk Hollywoodrulle, så är det här en bra film för dig. Om inte annat så kan du häpnas av hur visuellt fantastik den är. För det har några rigtikt vackra scener.



Det var den här låten dom fick mig att vilja se filmen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0