Requiem for a dream

Har du någongång tänkt "Undra hur det vore att vara hög?"
SE DEN HÄR FILMEN!

Ja måste börja med att be om ursäkt för den dåliga uppdateringen på sistonde. Jag har varit bortrest ett litet tag, men nu ska jag köra igång igen.
Den här gången blir det en till Aronofskyfilm: Requiem For A Dream.

Som du förmodligen redan vet, eller har listat ut så handlar den här filmen om droger och om dess biverkningar. I filmen får man följa fyra personer vars öde går åt samam håll. Dvs rakt åt helvete.
Sara (Ellen Burstyn) är en änka som spenderar alldeles förmycket tid hemma och framför teven. Men en dag får hon ett mysitiskt samtal där hon erbjuds en möjlighet att få vara med i tv. Hon börjar gensat prova ut kläder, men upptäcker snart att hon måste gå ner i vikt. Så hon går till en läkare och får piller till en bantningskur. Men att hon går ner i vikt är inte den enda effekten dom har.
Saras son Harry (Jared Leto) är, om man ska gå rakt på sak, en drogmissbrukare. Hans flickvän Marion (Jennifer Connelly) går i samma fotspår som Harry.
Men han och hans kompis Tyrone (Marlon Wayans) får den briljanta idén att bli knarklangare. Tanken är att dom ska få ihop tillräkligt mycket pengar så att dom ska kunna dra sig tillbaka och sedan leva på det dom har sammlat ihop.



Det här är en film som alla ska ha sett. Jag var först lite tveksam till den. Jag trodde att den inte skulle riktigt min typ av film, och att det bara skulle vara konstig. Men så fel jag hade. Visst är den annolunda, men på ett bra sett. Unik är nog ett bättre ord. Hela filmen är så otroligt stark och gripande. Man vet att det inte kommer att vara ett  "slutet gott allting gott" - slut. Efter halva filmen är det nästan så att man inte vill fortätta att se, för man vet att det kommer att gå utför. Jag ska inte säga förmycket, men hela filmen är väldigt fängslande.

Jag inledde recensionen med att säga att alla dom som var det minsta nyfiken på droker skulle se den här filmen. Anledningen är heltenkelt att efter man har sett Requiem for a dream skulle man inte ens tänka tanken att komma i närheten av droger.
Hade jag fått bestämma skulle man visa den här filmen i alla klassrum om droger. Det skulle ge mycket bättre resultat än att sitta och titta på nån tråkig dokumentär där en fd. drogmissbrukare säger att droger är dåligt och farligt.

Självklart så måste jag säga något om musiken. Den är bara så...fantastisk. Dom flesta har säkert redan hört den, men den tål verkligen att höras igen. Hade det inte varit för soundtracket, som Clint Mansell har gjort denna gång med, så hade jag nog alldrig sett filmen. Det var det som fick mig att få upp ögonen för den.

Sååå awesome


När jag började skriva så tänkte jag ge den en stark fyra. Men nu när jag tänker efter så är det en klar femma. När jag tänkerefter så insåg jag hur mycket den faktiskt har påvärkat mig. När en film gör det så pass mycket som den gjorde för mig så kan den inte annat vara värd en:

5/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0