Dancer in the dark

äh, jag kunde inte vänta längre så jag kör igång på engång.
Den första filmmen är alltså dancer in the dark. Det blev den för att det är en av mina absoluta favoriter.

Jag kan börja med att säga att det här inte är nån film man precis blir glad av att se, tvärt om.
Den är gjord av den danske regissören Lars von Trier, och huvudrollen Selma spelas av sångerskan (!) björk.
Det är lite svårt att berätta vad den här filmen handlar om utan att förstöra den. När jag såg den för första gången hade jag ingen aning om vad den handlade om. Jag läste bara en kommentar på nått forum att den var bra, så jag chansade och såg den. Så det ultimata är att inte veta så mycket om den, men om du inte törs chansa så ska jag föröska att inte spoila för mycket.

Selma är en ensamstående mamma som har flyttat till Amerika ihopp om att kunna ge sin son, Gene, en ögonoperation. Han behöver den för att inte bli blind. Sjukdomen han har är ärftlig, d.v.s. att Selma också har den. Men för henne är det försent för att kunna bota den, så hon är nästa fullkomligt blind. Jag vill inte säga så mycket mer, men man kan säga att resten av filmen går det bara utför.
Igentligen skulle det gå relativt fort att sammanfatta hela filmen, fast den är drygt två timmar. Handlingen är inte så komlicerad och svår att hänga med i, men den känns alldrig långtråkig.



En sak som kan vara lite annorlunda är att det är en musikal. En del kanske rykar på näsan nu, men gör inte det. Jag tycker att den inte hade varit lika bra om den inte hade varit det. Dom musikscénerna behövdes värkligen. Hade dom inte funnits där hade den blivit för deprimerande, och kanske en aning tråkig. Dom ska föreställa att vara Selmas fantasier när det börjar gå dåligt för henne, så det är inte som det brukar vara i musikaler då alla helt plötsligt ställer sig upp och sjunger och alla dansar helt sykroniserat.
Det är Björk själv som har skrivit musiken. Jag älskare hennes musik, så för mig var det bara en bonus. Men jag tror även att dom som inte brukar lyssna på henne annars kommer att uppska låtarna.

Björks skådespelar insattser är helt fantastiska. Det är helt sjukt att hon inte blev oskarnominerad. Inte för att dom andra skådespelarna gör ett dåligt jobb (Bl.a Peter Stormare), men Björk sticker värkligen ut. Det är lite synd att det här är hennes ända stora filmroll, för hon skulle kunna gå långt i den branchen med.

En sak som är lite roligt, som jag inte visste förens efter jag hade sett filmen var att den är inspelad i Sverige! Det är nog därför Stormare är med, och Skarsgård sveper även förbi i en scen. Det är lite häftigt.

Jag kan inte annat än rekomendera att se den här filmen. Den är så underbar (och man får höra Peter Stormare sjunga!). Men det kan vara en fördel att ha ett paket näsdukar redo. För detta är en av dom få filmerna jag faktiskt har gråtit till.

5/5

OBS! Vill du veta så lite som möjligt skulle jag inte rekomendera att du ser trailern.


Den här låten fick blev faktiskt oskarnominerad!


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0