Moon

Se den!
Ibland kan man hitta något riktigt guldkorn bland filmdjungeln. Det här är ett sånt guldkorn. Den här är en sån film som verkligen tilltalar mig.

Handlingen är ganska enkel. Sam Bell (Sam Rockwell) jobbar 380 000 km från jorden, nämligen på månen. Han jobbar där åt Lunar Industries på en månbas. Han är helt ensam förutom den superintilligenta datorn Gerty. Sam har ett treårs kontrakt, men nu är han inne på de sista veckorna tills han får komma hem till sin fru och barn.
Men såklart så går de inte riktigt så bra. Snart börjar det hända saker, och Sam börjar se i syne.



Filmen är regisserad av David Bowies. Själva filmen i sig tycker jag borde ha fått betydligt mer uppmerksamhet än vad den har fått. För den är riktigt bra. I alla falll enligt mitt tycke.

Innan jag såg tänkte jag mig att den skulle likna 2001, i handling och stil. Och det kan jag säga att den gjorde delvis. Men handlingen kanske är en aning lättare att följa i den här filmen. Jag gillar filmer som lämmnar lite åt tittaren att fundera över. Där man inte stavar ut och förklarar varje mening. Det här skulle man kunna säga är en film åt de hållet.



De här är helt klart en film värd att se. Bra handling, skådespeleri, scenografi, musik, ja de mästa. Jag kan faktiskt inte hitta nånting att klaga på. Jag gillar att på slutet faller bitarna på plats och man förstår änligen vad de är som händer. Jag upptäkte även att under slut minutrarna hade mina ögon börja bli tårfyllda. Så jag rekomenderar verkligen den här filmen!

5/5






Kommentarer
Postat av: Anonym

älskar dig pussyssångelam <3

2010-11-10 @ 21:57:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0